روز نوروز که روز ظهور و ظفر امام عصر علیه السلام بر دجّال است ؛ چنان چه جمال السالکین احمد بن فهد حلّی در مهذب البارع فرموده ، خبر داده المولی السیّد المرتضی العلامة بهاء الدین علی بن عبدالحمید نسابه دامت فضایله به اسناد خود از معلی بن خنیس از حضرت صادق علیه السلام که فرمود :

« روز نوروز، روزی است که عهد گرفت پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم برای امیرالمؤمنین علیه السلام در غدیر خم ، پس اقرار نمودند به ولایت او . پس خوشا حال آن که ثابت بماند بر آن و وای بر آن که بشکند آن عهد را و آن روزی است که فرستاد در آن روز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام را به وادی جن ، پس عهد و مواثیق از ایشان گرفت . و آن روزی است که ظفر یافت در آن روز به اهل نهروان و کشت ذوالثدیه را . و آن روزی است که ظاهر می‌شود در آن روز قائم ما اهل بیت و ولادت امر و ظفر می‌دهد او را خداوند بر دجّال . پس بر دار می‌کشد او را بر کناسه کوفه . و هیچ روز نوروزی نیست ، مگر آن که ما انتظار می‌کشیم در آن فرج را ؛ زیرا که آن روز از ایّام ماست که فرس آن را محافظت نمودند و شما یعنی عرب آن را ضایع نمودید. »

علّامه مجلسی در بحار [۱] این خبر را مشروحاً از سیّد فضل اللَّه راوندی نقل نموده که محلّ ذکر آن و ذکر اشکالات در آن خبر و جواب از آن و تحقیق روز نوروز نیست . ولکن مخفی نماند که بودن روز خروج امام زمان علیه السلام ، روز جمعه و نوروز و عاشورا ، نه به نحوی است که در سال‌های بسیار که توافق نکنند ، منتظر فرج نتوان شد ، چه غیر ظهور و خروج حضرت حجّة بن الحسن بن علی المهدی – صلوات اللَّه علیه – که حال از عمر شریفش هزار و چهل سال و چیزی می‌گذرد که خواهد شد و تبدیل و خلفی در آن نخواهد شد ، مابقی آن چه رسیده از آیات و علامات پیش از ظهور و مقارن آن همه قابل تغییر و تبدیل و تقدیم و تأخیر و تأویل به چیز دیگر که از اهل بیت عصمت علیهم السلام رسیده باشد، هست ؛ حتّی آنها که در شمار محتوم ذکر شده است .

چه ظاهراً مراد از محتوم در آن اخبار نه آن است که هیچ قابل تغییر نباشد و ظاهر همانی را که فرمودند، به همان نحو بیاید؛ بلکه مراد – واللَّه یعلم – مرتبه ای است از تأکید در آن که منافاتی با تغییر در مرحله از انحای وجود آن نداشته باشد . مؤیّد این مقال است ، آن چه شیخ نعمانی در غیبت [۲] خود از ابی هاشم داود بن قاسم جعفری روایت کرده که گفت : بودیم در نزد ابی جعفر محمّد بن علی الرضا علیهما السلام ، پس جاری شد ذکر سفیانی و آن چه رسیده بود در روایت که امر او از محتوم است .

پس گفتم به ابو جعفرعلیه السلام : آیا خداوند بدا خواهد فرمود در محتوم ؟ فرمود: «آری. » پس گفتم به آن جناب : پس می‌ترسم که خداود بدا فرماید در قائم علیه السلام . فرمودند: «به درستی که قائم علیه السلام از میعاد است و خداوند خلف نمی فرماید میعاد خود را. » محتمل است که هر کدام از آن روز، روز یکی از حالات آن جناب باشد. چون خروج از قریه کرعه یا ظهور در مکّه معظّمه یا زمان غلبه و قهر بر اعدا و قتل گردن کشان یا استقرار در کوفه که مقرّ سلطنت است .

[۱]: ۱۶۸۷. کمال الدین و تمام النعمة، ص ۲۱۰.
[۲]: ۱۶۸۸. الکافی، ج ۷، ص ۴۱۰؛ تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۲۲۰.


سایت قطب السلام ,علیه ,محتوم ,نوروز ,روزی ,ظهور ,علیه السلام ,قائم علیه ,قابل تغییر ,امام زمان ,الله علیه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ردیاب تهران مروارید طب تدریس خصوصی سواد آموزی و معلم خصوصی سواد آموزی کاظم سعیدزاده همگام هنر ویدئو گرام https://t.me/abar_linkkord summer plus Shop